Από τον Schumann και τους φίλους του στη Γαλλία του Ιμπρεσσιονισμού

Δύο ξεχωριστές συναυλίες μουσικής δωματίου καλωσορίζουν την άνοιξη, τον Μάρτιο στον «Παρνασσό»:
Την Παρασκευή 13 Μαρτίου η συναυλία με τίτλο «Schumannandfriends» είναι αφιερωμένη στην φιλία. Στη φιλία που ένωσε τους τέσσερις σπουδαίους συνθέτες Schumann, Reinecke, Brahms και von Herzogenberg, αλλά και σε αυτή των τριών καταξιωμένων Ελλήνων ερμηνευτών που αποτελούν το τρίο «Ἔκφρασις»: του ομποΐστα Ευάγγελου Χριστόπουλου, του κορνίστα Νίκου Σπίνουλα και της πιανίστα Ναταλίας Μιχαηλίδου.

Την Παρασκευή 20 Μαρτίου, ο βιολιστής Διονύσης Βερβιτσιώτης και η πιανίστα Άννη Τότσιου, μουσικοί με μακρόχρονη πορεία στη μουσική δωματίου, συμπράττουν και μας ταξιδεύουν «Στην Γαλλία του Ιμπρεσσιονισμού» σε έργα των Claude Debussy, Maurice Ravel και César Franck. Οι τρεις σονάτες για βιολί και πιάνο ζωντανεύουν την περίοδο του γαλλικού ιμπρεσιονισμού σχεδόν από την γέννηση της, με προάγγελο της τον César Franck.

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020, ώρα 20:30

SchumannandfriendsΤρίο «Ἔκφρασις»

Ευάγγελος Χριστόπουλος, όμποε | Νίκος Σπίνουλας, κόρνο | Ναταλία Μιχαηλίδου, πιάνο

Τρεις καταξιωμένοι καλλιτέχνες με πλούσια σταδιοδρομία στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ο σπουδαίος ομποΐστας και παιδαγωγός Ευάγγελος Χριστόπουλος, ο καταξιωμένος κορνίστας Νίκος Σπίνουλας και η διεθνούς φήμης πιανίστα Ναταλία Μιχαηλίδου συμπράττουν στο τρίο «Ἔκφρασις» ερμηνεύοντας σημαντικά έργα των Schumann, Reinecke, Brahms και von Herzogenberg, την Παρασκευή 13 Μαρτίου στις 20:30 στην αίθουσα συναυλιών του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός».

Το Τρίο «Ἔκφρασις» ιδρύθηκε από τη φιλία που συνέδεε από παλιά τους τρεις μουσικούς, όταν άκουσαν για πρώτη φορά το trio για πιάνο, όμποε και κόρνο του Reinecke.

Έτσι, και το όλο πρόγραμμα της συναυλίας βασίζεται στη φιλία μεταξύ των συνθετών που θα ακουστούν σε αυτή!

Η μεγάλη φιλία και αλληλοεκτίμηση που συνέδεε τον Schumann με τον Brahms, είναι ευρέως γνωστή. Αλλά και ο Reinecke και ο Herzogenberg ήταν επίσης στενοί φίλοι τους. Μάλιστα, οι δύο ραψωδίες του Brahms για πιάνο, που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα, επελέγησαν ακριβώς επειδή είναι αφιερωμένες στην Elisabeth Herzogenberg, σύζυγο του συνθέτη και μαθήτρια του Brahms.

Πρόγραμμα

ΚΑΡΛ ΡΑΪΝΕΚΕ (1824-1910)

Τρίο για όμποε, κόρνο και πιάνο, έργο 188

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810-1856)

Ρομάντσα για όμποε και πιάνο, αρ. 1 έργο 94

ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ(1833-1897)

Δύο ραψωδίες, έργο 79

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ

Adagio, έργο 70

ΧΑΪΝΡΙΧ ΦΟΝ ΧΕΡΤΖΟΓΚΕΝΜΠΕΡΓΚ (1843-1900)

Τρίο για όμποε, κόρνο και πιάνο, έργο 61

Ο ομποΐστας Ευάγγελος Χριστόπουλος απεφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών (Τάξη Claude Chieulet) το 1971 με άριστα και α’ βραβείο παμψηφεί. Με υποτροφία του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου συνέχισε τις σπουδές του στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου (τάξη Manfred Clement) και απεφοίτησε με άριστα. Κατά την παραμονή του στο Μόναχο, ανέπτυξε πλούσια καλλιτεχνική δραστηριότητα (συμμετοχή σε συναυλίες και ηχογραφήσεις της χορωδίας Bac υπό τη διεύθυνση του Karl Richter, μουσική δωματίου, κ.ά.) και επαινέθηκε από την κριτική. Με υποτροφία του σωματείου «Μουσικά Νειάτα» έλαβε μέρος στο θερινό μουσικό σεμινάριο του Βελγίου, καθώς και στην Ά Παγκόσμια ορχήστρα Νέων (1970) ως πρώτο όμποε από τον Έριχ Λάινσντορφ. Έχει συμπράξει ως σολίστ επανειλημμένως με όλες τις ορχήστρες στην Ελλάδα, την ορχήστρα Ραδιοφωνίας της Σόφιας, την ορχ. Δωματίου της Στουτγάρδης, την ορχ. της ακαδημίας Santa Cecilia (της Ρώμης), την Συμφωνική Ορχήστρα της Taiwan και άλλες. Διετέλεσε γενικός γραμματεύς του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου. Έχει δώσει ρεσιτάλ στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση καθώς και σε πολλές πόλεις της Ελλάδος και το εξωτερικό. Πραγματοποίησε περιοδεία σε πόλεις της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, έπαιξε στο Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο και στο φεστιβάλ του Saint-Lizier στη Γαλλία. Το έτος 2000 έπαιξε 1ο όμποε στην Ευρωασιατική ορχήστρα ΑΣΕΜ, στη Σεούλ της Ν. Κορέας. Ήταν το 1ο όμποε της ΚΟΑ για σχεδόν 40 έτη. Δίδαξε στο «Εθνικό Ωδείο» και διδάσκει στο «Ωδείο Ν. Σκαλκώτας». Συνεργάζεται καλλιτεχνικά με τη σύζυγό του πιανίστα Ναταλία Μιχαηλίδου και μετέχει στο «Ελληνικό Κουιντέτο Πνευστών». Πολλοί Έλληνες Συνθέτες του έχουν αφιερώσει έργα τους. Η συμμετοχή του σε ηχογραφήσεις έργων για το Θέατρο και τον Κινηματογράφο, ιδίως σε έργα της Ελένης Καραΐνδρου, έλκυσαν την προσοχή σε διεθνές επίπεδο και επισημάνθηκαν με εξαιρετικούς επαίνους από μουσικοκριτικούς μεγάλου κύρους. 

Ο κορνίστας Νίκος Σπίνουλας γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1946. Σε ηλικία 6 ετών άρχισε μαθήματα πιάνου και συμμετείχε στην εκκλησιαστική χορωδία που διεύθυνε ο πατέρας του. Άρχισε να μαθαίνει κόρνο 11 ετών στη Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας με διδάσκοντα το Σπύρο Χυτήρη. Το 1963 έγινε δεκτός στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών (Τάξη Γ. Μπότου) και στη συνέχεια γράφτηκε στο Ελληνικό Ωδείο (Τάξη Ν. Κορατζίνου) αποφοιτώντας το 1970. Συνέχισε τις σπουδές του στη Γερμανία και στην Αυστρία με τους διάσημους κορνίστες και καθηγητές O. Schmitz και F. Misslinger. Το 1973 επέστρεψε στην Ελλάδα παίρνοντας τη θέση του Ά κόρνου στη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και παράλληλα προσελήφθη στην Κ.Ο.Α. κατόπιν εξετάσεων. Υπήρξε επίσης, συνιδρυτής και Ά κορνίστας του συνόλου μουσικής δωματίου «Ν. Μάντζαρος» από το 1978 έως το 1984. Παράλληλα, συμμετείχε σε σεμινάρια με τους διάσημους κορνίστες F. Tariani και F. Orwal. Το 1982 ανέλαβε καθήκοντα καθηγητή κόρνου στο Εθνικό Ωδείο. Από το 1973 που επέστρεψε στην Ελλάδα και προσελήφθη στην Κ.Ο.Α., επί 10 συναπτά έτη εναλλάχθηκε σε όλα τα αναλόγια των κόρνων της Ορχήστρας, αναλαμβάνοντας, μετά τη συνταξιοδότηση του Ν. Κορατζίνου, τη θέση του α΄ κόρνου, την οποία και διατήρησε μέχρι τη συνταξιοδότησή του το Μάρτιο του 2001. Το 1987 προσεκλήθη στην Ουγγαρία για να διδάξει και να συμμετάσχει στην κριτική επιτροπή του Εθνικού τους Διαγωνισμού. Έχει στο ενεργητικό του πλήθος εμφανίσεων και ηχογραφήσεων, έχοντας συμπράξει ως σολίστ με διάφορες ορχήστρες (Κ.Ο.Α., Κ.Ο.Θ (1992), Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και άλλες ορχήστρες δωματίου). Συνεργάστηκε επίσης με την ορχήστρα δωματίου σύγχρονης μουσικής του Θ. Αντωνίου σε συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Ινστιτούτο Γκαίτε και στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση, καθώς και με το Ανοιχτό Θέατρο του Γ. Μιχαηλίδη (Φεβρουάριος-Μάρτιος 2002) σε παραστάσεις της «Ορέστειας» με ζωντανή μουσική. Την περίοδο 2003-2004 συμμετείχε στην ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η πιανίστα Ναταλία Μιχαηλίδου γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Άρχισε πιάνο με τη μητέρα της, Πόπη Μιχαηλίδου. Πέντε ετών, έδωσε το πρώτο της ρεσιτάλ. Με υποτροφία της Γαλλικής Κυβερνήσεως σπούδασε στην Έcole Normale de Musique στο Παρίσι. Απεφοίτησε με το ανώτατο δίπλωμα «Concertiste», με ιδιαίτερη διάκριση, σε ηλικία 17 ετών. Συνέχισε σπουδές στο “Washington University” των ΗΠΑ, όπου πήρε Master. Διεκρίθη σε σειρά ρεσιτάλ γαλλικής μουσικής και τη απενεμήθη η υποτροφία «Albert Roussel”. Βραβεύθηκε στους διεθνείς διαγωνισμούς Βαρκελώνης, Vercelli και Atheneum. Έδωσε ρεσιτάλ και συναυλίες σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ, Ευρώπης, Άπω Ανατολής, πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Έπαιξε σε διεθνή φεστιβάλ και συνεργάσθηκε με διεθνούς φήμης μαέστρους και σολίστ. Συνέπραξε ως σολίστ με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών, Θεσσαλονίκης, την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Καμεράτα, «Σολίστ της Πάτρας», την «Orchestre Colonne» στο Παρίσι, τις συμφωνικές ορχήστρες Κωνσταντινούπολης, Σεούλ και Μπουσόν (Ν. Κορέας), Ραδιοφωνίας της Μόσχας, Santa-Cecilia κ.ά. Πολλές συναυλίες της έχουν μεταδοθεί ζωντανά από ραδιόφωνο και τηλεόραση. Παρά την εξειδίκευσή της στη γαλλική μουσική, η κυριαρχία της στο πιάνο εκτείνεται σε ευρύτατο ρεπερτόριο από την προκλασσική μέχρι τη σύγχρονη εποχή. Σύγχρονοι συνθέτες της έχουν αφιερώσει έργα τους, πολλά εκ των οποίων έχει παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση. Συνεργάζεται με την Ελένη Καραΐνδρου και έχει συνεργασθεί με το Θεόδωρο Αγγελόπουλο. Έχει διδάξει σε σεμινάρια στην Ελλάδα και σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Διδάσκει στα  Ωδεία  Αθηνών και Σκαλκώτα, στην École Normale de Musique de Paris, και στο μεταπτυχιακό τμήμα του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Από το 2001 είναι καθηγήτρια πιάνου της “Ecole Normale de Musique de Paris”. Συχνά είναι μέλος κριτικής επιτροπής διεθνών διαγωνισμών πιάνου ανά τον κόσμο. Έλαβε το βραβείο δίσκου 2003. Είναι Πρόεδρος της «E.P.T.A. Hellas » (European Piano Teachers Association). 

Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020, ώρα 20:30

Στη Γαλλία του Ιμπρεσσιονισμού

Διονύσης Βερβιτσιώτης, βιολί | Άννη Τότσιου, πιάνο

Αφιερωμένο στην γαλλική μουσική είναι το πρόγραμμα με έργα για βιολί και πιάνο, που θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 20 Μαρτίου στις 20:30, στην αίθουσα συναυλιών «Παρνασσός». Ο βιολιστής Διονύσης Βερβιτσιώτης και η πιανίστα Άννη Τότσιου, μουσικοί με μακρόχρονη πορεία στη μουσική δωματίου, θα ερμηνεύσουν τα έργα τριών σημαντικών γάλλων συνθετών: Claude Debussy, Maurice Ravel και César Franck.

Ο Ιμπρεσσιονισμός, που πήρε το όνομά του από τον πίνακα “Impression, Soleil levant” του ζωγράφου Monet, αντιπαραθέτει στην τέχνη του ατελιέ, τη ζωγραφική της υπαίθρου, με το παιχνίδισμα φωτός και σκιάς, τις χρωματικές διαβαθμίσεις αντί των καθαρών γραμμών. Έτσι το συναισθηματικό χρώμα του Debussy χαρακτηρίστηκε το 1887 ως ασαφής Ιμπρεσσιονισμός. Ο ίδιος ο συνθέτης εξηγεί: “Οι μουσικοί έχουν προορισμό να συλλάβουν όλη τη μαγεία μιας μέρας η μιας νύχτας, της γης η του ουρανού. Μόνο αυτοί μπορούν να αναπαραγάγουν μια τέτοια ατμόσφαιρα η τον αιώνιο παλμό της.”

Το τρίτο έργο της συναυλίας, η μοναδική σονάτα για βιολί και πιάνο του César Franck, γεφυρώνει σαν προάγγελος τις δύο εποχές, αυτήν του ιμπρεσσιονισμού με την προηγούμενη της του ρομαντισμού, που έχοντας συμπληρώσει τον κύκλο της, αφήνει ελεύθερα τα ανήσυχα πνεύματα όπως αυτό του Franck, να αναζητήσουν νέους δρόμους μουσικής έκφρασης, τολμώντας ηχητικούς συσχετισμούς, “φερμένους “από το μέλλον.

Πρόγραμμα

ΚΛΩΝΤ ΝΤΕΜΠΥΣΣΥ (1862-1918)

Σονάτα για βιολί και πιάνο σε σολ ελάσσονα

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ (1875-1937)

Σονάτα για βιολί και πιάνο σε σολ μείζονα

ΣΕΖΑΡ ΦΡΑΝΚ (1822-1890)

Σονάτα για βιολί και πιάνο σε λα μείζονα

Ο Διονύσης Βερβιτσιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και έκανε τις πρώτες του σπουδές στο βιολί, στο Ελληνικό Ωδείο, απ’ όπου και αποφοίτησε στην τάξη του Στέλιου Καφαντάρη με πρώτο βραβείο και διάκριση. Στη συνέχεια σπούδασε στην Γερμανία στην Μουσική Ακαδημία του Φράιμπουργκ δίπλα στον καθηγητή Rainer Kussmaul (Bachelor degree) και συνέχισε στο Λονδίνο όπου έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Guildhall School of Music and Drama, στην τάξη του Detlef Hahn (Postgraduate Diploma). Από το 1994 εργάζεται ως μουσικός, δίνοντας ρεσιτάλ, συναυλίες μουσικής δωματίου, συμμετέχοντας σε μουσικά σύνολα και ορχήστρες. Έχει συνεργαστεί με την Καμεράτα, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Ορχήστρα των Χρωμάτων καθώς και το Σύνολο Σύγχρονης Μουσικής του Θεόδωρου Αντωνίου. Έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ κλασσικής και σύγχρονης μουσικής (Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, φεστιβάλ Ναυπλίου, Μουσικός Μάιος Πάτρας, Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας, Μέρες Μουσικής Σαντορίνης κ.α.). Έχει συμμετάσχει στις παρακάτω ηχογραφήσεις (CD): Νίκος Κυπουργός (Σείριος 2001), Νίκος Κυπουργός (Μικρή Άρκτος 2008), Μάνος Χατζιδάκις – Σαββίνα Γιαννάτου (Lyra 2002), Νένα Βενετσάνου (MBI1996), Αλκίνοος Ιωαννίδης – Νίκος (Μικρή Αρκτος 2012), Μίκης Θεοδωράκης – Μουσική δωματίου για έγχορδα, πνευστά και πιάνο, 2016).

Η Άννη Τότσιου σπούδασε πιάνο με την Εύα Αναστασιάδου – Stange και στη συνέχεια με τον Τώνη Γεωργίου στο Εθνικό Ωδείο (Μ. Καλομοίρη) στην Αθήνα, από όπου πήρε το δίπλωμά της με άριστα παμψηφεί, πρώτο βραβείο και αριστείο εξαιρετικής ιδιοφυίας. Στη συνέχεια συνέχισε τις σπουδές της στο εξωτερικό, στη Βιέννη (Μουσική Ακαδημία) με καθηγητή τον Robert Walter, στη Σόφια (Μουσική Ακαδημία) με τους Jullia & Constantin Γκάνεφ και στο Λονδίνο (Royal College of Music) με την πιανίστα Irina Zaritskaya. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή σεμινάρια πιάνου με τους L. Vlassenco, S. Gevers, Τ. Nicolayeva, Α. Schiff, καθώς και σεμινάρια μουσικής δωματίου με τον Μ. Rostropovich. Κατέχει επίσης μεταπτυχιακό δίπλωμα ”Master in Chamber Music” της Μουσικής Ακαδημίας της Χάγης υπό την επίβλεψη του βιολίστα Vladimir Mendelssohn. Από το 1985, παρουσιάζει το έργο της σε ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αγγλία, Γερμανία, Δανία, Βουλγαρία, Τουρκία, Ολλανδία και Αμερική), καθώς και με ηχογραφήσεις για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Artis piano trio με το οποίο έκανε σειρά εμφανίσεων σε πολλές σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ. Ενδεικτικά: Carnegie Hall της Νέα Υόρκης, Schœnberg-Zaal της Χάγης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Φεστιβάλ Anneberg της Δανίας, Φεστιβάλ Borusan Istanbul, Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, Φεστιβάλ Ναυπλίου, Φεστιβάλ Κυκλάδων κ.ά. Το ενδιαφέρον της για τη μουσική δωματίου έχει οδηγήσει σε διάφορες μουσικές συνεργασίες με σημαντικούς καλλιτέχνες όπως: Efdal Altun, Olgu Kizilay, Misha Bukov, Maxim Andrievski, Αλί Basegmezler, Fabio di Casola, Vladimir Mendelssohn κ.α. Η δισκογραφική της δουλειά ”Ρωσική μουσική για δύο πιάνα” (Lyra), με έργα Ραχμάνινοφ, Σοστακόβιτς και Σκριάμπιν, μαζί με την πιανίστα Λόλα Τότσιου, έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Γερμανία, Ελβετία, Ιαπωνία, Κίνα). Η Άννη Τότσιου έχει δώσει σεμινάρια πιάνου και μουσικής δωματίου, και είναι καθηγήτρια πιάνου στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών (Μ Καλομοίρη).

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός»: Πλ. Αγίου Γεωργίου Καρύτση 8, 210 3221917
13 & 20 Μαρτίου 2020 | Ώρα έναρξης: 20:30

Τιμές εισιτηρίων:

15€ (διακεκριμένη ζώνη), 12€ (γενική είσοδος) και 8€ (φοιτητικό / ανέργων / Αμέα)

Προπώληση εισιτηρίων:

Ticket Services

– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου

– τηλεφωνικά: 2107234567

– online: www.ticketservices.gr

Στα καταστήματα Public και στο tickets.public.gr